Perkongsian Ilmu: Lempoyang Anti Kanser Servik

" Di Malaysia, KANSER PANGKAL RAHIM ialah kanser kedua paling kerap dialami oleh wanita"

Ia disebabkan oleh virus human papilloma yang berjangkit melalui hubungan seks. Apabila wanita terdedah kepada HPV, sistem imun badan selalu dapat menangkis serangan virus ini dari menjangkiti wanita tetapi, bagi sebahagian kecil wanita, virus berpeluang hidup bertahun-tahun sehingga ia menukar sel yang terdapat pada permukaan serviks kepada sel kanser. Separuh dari kanser ini terjadi pada mereka yang berusia 35-55 tahun.

Dengan ujian saringan pap smear, kadar kematian kanser serviks berkurangan dengan banyaknya. Walaubagaimanapun ia masih merupakan pembunuh ke 2 terbanyak selepas kanser payudara.




Berikut adalah petikan akhbar yang saya ambil daripada KOSMO Online..

"...Mungkin selama ini ramai yang memandang enteng terhadap potensi halia hutan atau lempoyang tetapi penyelidik-penyelidik itu berjaya membuktikannya.

Secara asasnya, lempoyang adalah daripada spesies halia yang juga dipanggil halia hutan atau liar. Ia agak mudah ditemui kerana tumbuh liar di kawasan semak samun. Pokoknya yang mempunyai bunga cantik, menyerupai pokok bunga kantan dengan daun tirus.

Menurut ketua penyelidik kajian itu, Dr. Ahmad Bustamam Abdul dari Institut Biosains UPM, herba hutan itu mempunyai kemampuan rawatan yang sama seperti ubat antikanser komersial selain tidak membunuh sel-sel normal manusia.

“Teknologi ini selamat dan ia mempunyai kemampuan tinggi membunuh sel-sel kanser pangkal rahim serta mengurangkan komplikasi pesakit kanser yang menjalani rawatan kemoterapi,” ujarnya yang juga bertindak sebagai pensyarah dan penyelidik di Jabatan Sains Bioperubatan, Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, UPM.

Jelas Ahmad Bustaman, bahan yang menjalani ujian pra klinikal itu terbukti mampu memberi dos terapeutik tinggi yang selamat.

“Bahan semula jadi ini mampu dikomersialkan dalam bentuk cecair (pencuci alat sulit) dan dan jenis yang dimasukkan ke dalam faraj. Ia kini berada di peringkat akhir iaitu peringkat pembangunan produk bertaraf komersial untuk tujuan pemasaran,’’ terangnya..

***************
Di UPM, kajian masih lagi dijalankan, tetapi kami di SUSUK DARA RESOURCES telah menemui rahsianya. Produk kami dijamin 100% HERBA, HALAL dan SELAMAT*

Antara bahan yang terkandung di dalam Jamu Jalinan Cinta adalah LEMPOYANG! Tak perlu meredah hutan demi mencari lempoyang, cukuplah dengan menghubungi kami di JSD. Khidmat konsultansi juga adalah PERCUMA. Jadi, masih mahu termenung???


* Selamat jika digunakan mengikut saranan dan peraturan

0 comments: