Khasiat Belut Yang Kita Abaikan

Khasiat Belut Untuk Kesihatan 


Melihat belut, sudah tentu ramai yang menganggap ianya seolah seekor ular dengan bentuk badan yang licin dan kepalanya mirip sekali seekor ular. Namun hakikatnya belut ialah sejenis ikan dengan kepala berinsang dan hidup di dalam air. Ianya juga dikenali dengan nama “ikan linang”. 

Saya sendiri TIDAK PERNAH MAKAN BELUT (macam geli la pulak sebab rupa paras dia tu- gambar kat atas tu mmg yg terbaik Ana cilok dari Encik Google).

Tapi, kebaikan BELUT yang telah diabaikan ni boleh dinikmati tanpa rasa was-was, geli geleman, pelik dan seangkatan dengannya. SEBAB: Susuk Dara Resources telah mengeluarkan pil/jamu yang senang dimakan, senang dihadam, senang menyerap zat dan khasiat BELUT. Memang terbaik. Kalau nak tau, KLIK SINI.

Fakta Belut 

Belut merupakan makanan kegemaran banyak negara terutama Jepun dan Korea. Tidak hairanlah mengapa jangka hayat warga Jepun antara yang tertinggi di dunia. 

Secara keseluruhan, dalam daging belut terkandung kebaikan yang banyak, di antaranya termasuk kolesterol, sodium, protein, air, kalories tinggi, asid lemak tak tepu Omega-3, Asid lemak tak tepu Total Omega-6, Vitamin A, C, E (Alpha Tocopherol), Thiamin, Riboflavin, Niacin, Vitamin B6, Folate, Vitamin B12, Pantothenic Acid, Choline, Kalcium, Zat besi, magnesium, fosfor , potassium, sodium, Zinc, Mangan, dan Selenium. Sumber khasiat sebegini hanya boleh didapai pada seekor belut yang seberat hanya 204 gram saja. 

Khasiat Tersembunyi pada Belut 

Belut juga bermanfaat untuk penglihatan, perkembangan fungsi saraf pusat, menormalkan tekanan darah di otak. Dan, beberapa penelitian menjelaskan kehebatan belut untuk mengurangi risiko diabetes jenis 2. Dengan kandungan omega 3, belut menjadi sumber makanan yang mampu menghalang peningkatan kadar gluokos dalam badan seterusnya mengelak daripada tumbuhnya penyakit kencing manis. Belut juga mampu memberi kesihatan kepada jantung kita. Ini termasuklan mengurangkan risiko sakit jantung seperti mengelak berlakunya penyempitan pembuluh jantung, sehingga orang Jepun menciptakan kapsul suplemen makanan dari belut dikhaskan untuk menjaga kesihatan jantung. 

Kapsul-kapsul ekstrak daripada belut telah dikomersialkan menjadikan suplimen makanan sebagai sumber tenaga dan stamina, sehinggakan di Korea, mereka menyamakan gingseng dengan belut sebagai sumber stamina. Sementara di England pula, belut telah menjadi makanan tradisional terutama bagi mereka yang tinggal di London timur. Di Malaysia, belut bukan saja dicari atau dipancing secara tradisi, malah ianya telah dijadikan ternakan komersial. Faktor-faktor kesihatan sebegini menjadikan belut sebagai makan kegemaran ramai yang inginkan kelainan dan sudah tentu kesihatan diri. 

***********

So, apa yang dimenungkan lagi, call/ sms ANA: 012-4202446 untuk booking stok JAMU JALINAN CINTA anda! Sebelum kehabisan stok. Jamu ni adalah produk kawalan kualiti, jadi permintaan sentiasa melebihi penawaran.. (^__^)

0 comments: