Herba Sebagai Ubatan Alternatif

Assalamualaikum,

Hari ni saya nak berkongsi info tentang 'HERBA'. Saya yakin anda semua tahu apa itu herba. Sebut je herba macam-macam definisi terlintas di dalam fikiran kita. Berikut adalah teks yang saya ambil dari SINI

Jom teruskan pembacaan..

gambar bunga sekadar hiasan

Tumbuh-tumbuhan dan herba memainkan peranan amat penting dalam kelangsungan hidup manusia. Beberapa ribu tahun dahulu, tumbuhan dan herba telah digunakan dengan meluasnya sebagai ubatan. Bapa perubatan iaitu Hippocrates yang telah menubuhkan Kuil Aesculapius, iaitu sebuah Kolej Perubatan juga telah mempelajari ilmu perubatan dengan menggunakan tumbuhan herba daripada orang-orang Mesir.

Malaysia adalah negara yang kaya dengan tumbuh-tumbuhan semulajadi untuk membuat ubatan tradisional dan alternatif. Terdapat lebih 6000 spesis tumbuhan tropika di seluruh Malaysia. Herba dan ubat tradisional sangat kaya dengan khasiat, serta kebolehannya untuk mengubati berbagai jenis penyakit. Ianya telah digunakan sejak dari dahulu lagi sehinggalah hari ini. Ianya kekal menjadi kaedah rawatan yang popular sehingga sekarang. Ubatan tradisional adalah satu sains atau latihan dalam perubatan dan penjagaan kesihatan yang telah diwarisi sejak zaman berzaman. Ianya telah diturunkan secara lisan, bertulis atau melalui amalan.

Tidak syak lagi bahawa tumbuhan adalah merupakan rahmat Allah s.w.t yang tidak ternilai kepada manusia. Bukan sahaja sebagai bahan makanan harian, bahkan untuk kegunaan pelbagai aspek kehidupan mereka. Termasuklah aspek perubatan, menyembuh dan membasmi pelbagai jenis penyakit. Sejak dari zaman purba manusia primitif yang hidup di sesuatu bahagian mukabumi ini, mungkin sudah dapat mengenali segala jenis tumbuhan yang terdapat di sekitar kawasan mereka. Mereka sudah dapat mengenal pasti dan membezakan diantara herba dan tumbuhan yang boleh dimakan dengan tumbuhan yang mengandungi racun yang merbahaya..

Jadi jom bertukar daripada mengamalkan ubatan kimia kepada alternatif yang lebih sihat.. Tentunya bahan berasaskan 100% herba. Tidak lain, tidak bukan adalah Rangkaian Produk Susuk Dara Resources.

0 comments: